|
اولین نشانههای قانون تبعیض مکرون اعتراض صدها هزار نفر از مردم فرانسه به قانون «امنیت عمومی»
زد و خورد در فرانسه
گروه بینالملل: تظاهرات مردم فرانسه علیه قانون «امنیت عمومی» که به افزایش اختیارات و خشونت پلیس علیه مردم و اقلیتهای نژادی این کشور منجر میشود، روز شنبه با مشارکت صدها هزار نفری فرانسویها برگزار شد که برخورد خشن پلیس باعث مصدومیت بسیاری از مردم شد. این اعتراضات که در کنار تظاهرات مربوط به همراهی با جنبش آمریکایی «جان سیاهپوستان مهم است» و حرکت اعتراضی جریان مردمی (جلیقه زردهای فرانسه) ماهیت مردممحور دارد و هیچ حزب و نهادی آن را راهبری نمیکند، نشاندهنده شکاف جدی در جامعه فرانسه و مخالفت مردم با ساختارهای سیاسی و حقوقی این کشور است. بر این اساس معترضان فرانسوی ناامید از دولت و دیگر نهادهای مدنی- حقوقی در کشورشان در تلاشند حقوق خود را مستقیما مطالبه کنند. این وضعیت به منزله کاهش مشروعیت دولت و در نتیجه بستهتر شدن فضای سیاسی به بهانه مسائلی نظیر برقراری نظم و امنیت است اما واقعیت پشت پرده این اتفاقات ارتباط معناداری با جایگاه سست رئیسجمهوری فرانسه نزد افکار عمومی بویژه نسل جوان این کشور و جنبشهای دانشجویی آن دارد. به نظر میرسد مکرون در صدد بسته نگاه داشتن هر چه بیشتر فضای سیاسی و مقابله با جنبشهای اعتراضی مردم در سال منتهی به انتخابات است و در این مسیر احتمالا باز هم شاهد اقدامات شدیدتر پلیس علیه مردم و اقلیتهای نژادی و مذهبی فرانسه خواهیم بود.
* جنگ خیابانی در پاریس
خشونت پلیس فرانسه علیه مردم معترض این روزها بیش از هر زمانی خبرساز شده و تصاویری که از سرکوب مردم در خیابانهای این کشور منتشر میشود، نسبتی با ادعای دولت این کشور درباره آزادی بیان ندارد. تظاهرات صدها هزار نفری مردم فرانسه علیه قانون «امنیت عمومی» و رفتار پلیس با یک شهروند سیاهپوست فرانسوی دیروز در بیش از ۷۰ شهر فرانسه از جمله پاریس، لیون، استراسبورگ، نانت، تولوز، رن، لیل، بوردو و ... برگزار شد. وزارت کشور فرانسه شمار معترضان را 133 هزار نفر اعلام کرد اما رسانههای فرانسوی با نقض آمار دولت، از آمار ۵۰۰ هزار نفری تظاهراتکنندگان در سراسر فرانسه به دنبال افزایش خشونتهای پلیس در وقایع اخیر این کشور خبر دادهاند. درگیریها در پاریس از سایر شهرها شدیدتر بود و نیروهای پلیس با گاز اشکآور و باتوم به معترضان حمله و دهها شهروند فرانسوی را زخمی کردند. خشونت پلیس سبب شد در میدان باستیل پاریس جمعیت عظیمی با نیروهای پلیس به زد و خورد خیابانی بپردازند و در برخی نقاط این شهر حریقهای عمدی ایجاد شد که رسانههای دولتی آن را منتسب به معترضان کردند. در این میان خودروها و بانکهای زیادی هم به آتش کشیده شد. «جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه دیروز بدون اشاره به خشونت بیحساب و کتاب پلیس علیه مردم و زخمی کردن دهها نفر از معترضان، اعلام کرد ۳۷ نیروی پلیس در جریان این اعتراضات زخمی شدهاند و خشونت علیه پلیس را «غیر قابل قبول» خواند. دستکم ۲۳ پلیس در پاریس و ۱۴ پلیس دیگر نیز در دیگر شهرهای این کشور مجروح شدند. در این میان گزارشهای متعددی از درگیری نیروهای امنیتی با معترضان و استفاده از گاز اشکآور برای خاموش کردن صدای این اعتراضهای گسترده مخابره شده است. به ادعای رسانههای دولتی فرانسه در جریان این تظاهرات ۸۱ نفر از معترضان بازداشت و بیش از ۶۰ نفر هم در درگیریها مجروح شدند. در بین مجروحان یک عکاس - خبرنگار هم وجود داشت که پیشتر برنده جایزه بینالمللی شده بود. او که به منظور پوشش اخبار تظاهرات در محل حاضر شده بود، در جریان این درگیریها بشدت آسیب دید.
* اعتراض فرانسویها به چیست؟
پس از تصویب ماده ۲۴ لایحه قانونی امنیت عمومی در مجلس فرانسه مبنی بر ممنوعیت انتشار تصاویر پلیسهایی که با خشونت با مردم رفتار میکنند، موجی از خشم و اعتراضات عمومی به دلیل تلاش برای سرپوش گذاشتن بر خشونتهای تبعیضآمیز نیروهای پلیس شکل گرفت. قانون امنیتی جدید که در پی تصویب در مجلس فرانسه منتظر تصویب سناست، انتشار تصاویر نیروهای پلیس را جرم و برای آن جریمه نقدی و مجازات زندان در نظر گرفته است. گروههای مدنی و اصحاب رسانهها نگرانند که این اقدام مانع آزادی مطبوعات شود و اجازه دهد وحشیگری پلیس برملا نشده و مجازات نشود. ماده 24 لایحه جدید انتشار تصاویر نیروهای پلیس را جرم تلقی میکند و هر کس که مجرم شناخته شود علاوه بر یک سال زندان، 45000 یورو نیز جریمه نقدی خواهد شد. منتقدان این قانون را اقتدارگرا معرفی کردهاند، زیرا میترسند این قانون مبهم اعمال شود. نخستوزیر فرانسه روز جمعه اعلام کرد کمیسیونی را برای بازنویسی ماده 24 تعیین خواهد کرد اما پس از عصبانیت برخی سیاستمداران از گفتههای خود عقبنشینی کرد. در همین ارتباط روز جمعه ویدئویی در شبکههای اجتماعی منتشر شد که در آن پلیس پاریس یک شهروند سیاهپوست را مورد ضرب و جرح قرار میدهد. در پی این ضرب و جرح به دست نیروهای پلیس فرانسه، بار دیگر خشم عمومی علیه این قانون برانگیخته شدکه بازتاب گستردهای را در محافل و رسانههای جهان به دنبال داشت.
* باز هم رفتار ریاکارانه مکرون
در همین حال شبکه آرتیبیاف بلژیک گزارش داد: امانوئل مکرون، رئیسجمهوری فرانسه، حمله نیروهای پلیس به میشل زکلر را غیرقابل قبول دانست و بیان کرد: این تصاویر مایه شرمساری ما است؛ او گفت فرانسه هرگز نباید نفرتپراکنی و نژادپرستی را ترویج دهد. چندی قبل هم اظهارات مکرون در قبال انتشار تصاویر مداخله پلیس برای برچیدن اردوگاههای پناهجویان در میدان «رپوبلیک» پاریس، شوک و بهت را برانگیخت. این تصاویر نشان میدهد پلیس با زور باتوم و گاز اشکآور پناهجویان را از چادرهای خود بیرون میکند. رئیس دولت فرانسه با تاکید بر اینکه مجریان قانون نیز باید به قانون احترام بگذارند، از دولت خواسته علیه همه اشکال تبعیض نژادی اقدامات مؤثرتری انجام دهد. اظهارات مکرون در حالی است که او سردرگم کلاف نقض حقوق بشری کشور خود در وقایع اخیر شده و با پافشاری بر مواضع اسلامستیزانه خود با جریحهدار کردن احساسات میلیونها مسلمان در سراسر جهان، به اصطلاح از آزادی بیان و حقوق بشر دفاع کرده است. در ماههای اخیر شخص مکرون یکی از اصلیترین چهرههای فرانسه در تقویت نژادپرستی و حمایت تلویحی از گفتمان گروههای نژادپرست دست راستی بوده است. اخیرا مکرون با ارائه لوایحی در جهت محدودسازی جامعه مسلمانان این کشور آشکارا در مسیر نژادپرستی گام برداشته است؛ اقداماتی که به زعم اکثریت مطلق گروههای سیاسی و حقوقی فرانسه منجر به افزایش اقدامات تروریستی و خشونتبار در فرانسه خواهد شد.
***
[هدف قانون «امنیت عمومی» چیست؟]
آنچه از روح این قانون مستفاد میشود، این است که دولت فرانسه قصد دارد با تصویب آن عملا عرصه را بر مخالفان خود تنگ کند؛ واقعیتی که آن سوفی سیمپر، فعال سازمان عفو بینالملل فرانسه هم با عباراتی دیگر آن را تایید میکند. او این قانون را یک قانون آزادیکشی میداند که حق تظاهرات و حق حریم خصوصی را تهدید میکند. برخی وکلای فرانسوی هم این قانون را مغایر حقوق بشر دانستهاند، چرا که این قانون صرفا محدود به بحث ممنوعیت انتشار تصاویر پرسنل پلیس نمیشود و مواردی مثل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین از سوی پلیس برای نظارت بر شهروندان فرانسوی و سیستم تشخیص چهره را هم شامل میشود. علاوه بر این اعطای اختیاراتی به پلیس محلی و همچنین قوانینی برای تحت فشار گذاشتن کارگران خارجی و پیمانکارانی که در رابطه با المپیک 2024 پاریس فعالیت دارند، از جمله مهمترین موارد این قانون است.
***
فرانسه تأسفبار دوران مکرون
دکتر حجتالله ایوبی*: اتفاقاتی که در فرانسه تحت مدیریت امانوئل مکرون رخ میدهد، به واقع از جمهوری پنجم فرانسه در 1958 به این سو بیسابقه است. واقعیت موجود در فرانسه حاکی از این است که این کشور در مسیر حرکت به سمت جمهوری ششم گام برمیدارد. بیاعتباری احزاب، نهادهای مدنی، انفعال سندیکاها و بحران مشروعیت دولت نزد افکار عمومی، همگی نشانههای مهمی از این وضعیت است. ۲ سال از آغاز جنبش «جلیقه زردها» میگذرد و با وجود شیوع کرونا همچنان شاهد تظاهرات این جریان معترض هستیم. این جریان معترض مردمی نهتنها وابسته به هیچ حزب سیاسی نیست که حمایت هیچ کدام از سندیکاها و نهادهای حقوقی- مدنی فرانسه را هم نپذیرفته و خود را ذیل آن تعریف نمیکند. همین امر سبب شده در فرانسه وضعیتی به نام «بحران نمایندگی سیاسی» رخ دهد. آخرین نظرسنجیها در فرانسه حاکی از این است که اعتماد مردم نسبت به احزاب بشدت کاهش پیدا کرده و نهادها نقشی در جهتدهی به مطالبات عمومی و تظاهرات ندارند. از سوی دیگر در دولت مکرون قدرت به سمت شخصیسازی سوق یافته و این با اصل نمایندگی سیاسی مغایرت دارد. در دهههای گذشته بویژه در همین جمهوری پنجم رسم بر این بود که معترضان در هر صنف یا حزبی با تظاهرات خیابانی، نهاد یا حزب یا سندیکایی را که به آن وابسته هستند برای مذاکره با دولت قدرتمند میکنند اما اکنون نه اعتماد مردمی به احزاب و نهادها وجود دارد و نه دولتی پاسخگو و انتقادپذیر. در این شرایط معترضان هیچ وابستگیای به هیچ یک از نهادها ندارند و از آنجا که دولت نیز مشروعیتی ندارد و شخص رئیسجمهور هم چهره مورد قبولی نیست، طبیعتا تنها راه مواجهه با اعتراضات، قوه قهریه و پلیس است. از این رو است که دولت فرانسه در دوران مکرون در صدد افزایش اختیارات پلیس و کم کردن آزادی شهروندان است. علاوه بر این شخص مکرون هم از این محدودیتها استفاده انتخاباتی خواهد کرد. مکرون که در لوای کرونا توانست تا حدی از بحران جلیقه زردها عبور کند، اکنون باور دارد فرانسه تحت مدیریت او مملو از اعتراضات و تظاهرات پساکرونا خواهد بود، لذا تلاش میکند با افزایش اختیارات پلیس، خود را مسلط بر اوضاع نشان دهد.
* استاد دانشگاه تهران
ارسال به دوستان
«نزنیم، میزنند» یا «خوردند که زدند»؟
علی هدایتی: این استدلال که «نزنیم، میزنند» یک استدلال منطقی و درست و یک قاعده رایج در تامین امنیت ملی است. این استدلال را میشود از چند زاویه مورد ارزیابی قرار داد.
1- قاعده بازدارندگی که بر اساس یک تعریف کوتاه میگوید در مقابل اقدام دشمن باید واکنش مقتدرانه و البته بسیار محکمتر نشان داد. یعنی دوران بزن در رویی نیست. یعنی اگر یکی زدند، 10 تا میخورند. این منطق، امنیتآفرین است. کما اینکه جمهوری اسلامی ایران از سال 57 تاکنون بویژه در 3 دهه گذشته که یک ساختار نوین حاکمیتی را تعریف و تثبیت کرده است، همواره در بزنگاههای بسیار مهم که به طور مستقیم با امنیت ملی ما مرتبط بوده، از همین قاعده پاسخ متقابل حداکثری استفاده کرده است. اساس شکلگیری جریان مقاومت در منطقه غرب آسیا نیز برساخته همین قاعده بوده است. بنابراین «نزنیم، میزنند» در واقع تاکیدی است بر این قاعده.
2- نگرانی نسبت به سوسه آمدنهای یک تفکر حاضر در ساختار فعلی تصمیمسازی کشور و هشدار نسبت به سنگاندازیهای «مجدد» این جریان در مسیر پاسخگویی جمهوری اسلامی. توجیهات این جماعت برای جلوگیری از پاسخ متقابل ایران را همین دیروز و پریروز شنیدیم. خودشان برای کشور یک دام بسیار بزرگ هستند و کشور را میترسانند که اگر انتقام خون برادر شهیدتان را گرفتید، کشور درگیر یک تنش میشود. این در حالی است که همین الآن این تفکر، کشور را درگیر تنش کرده است. ترور شهید سلیمانی و ترور شهید فخریزاده، اگر درجه بالایی از تنش و تلاش برای ناامنی نیست، پس چیست؟ مگر قرار است دیگر چه اتفاقی بیفتد تا ما به آن عنوان تنش را اطلاق کنیم؟ البته پشت پرده این حرفهای آنها برای مردم ایران روشن است. آنها یک جریان ورشکسته و تاریخ مصرف گذشته هستند. در حال اضمحلال هستند و نفسهای آخر را میکشند. ناامیدانه به واشنگتندیسی چشم دوختهاند و فکر میکنند یک ملت و قهرمانان آن ملت، باید ذبیحه منافع سیاسی آنها و جناح آنها شوند!
3- اینکه میگویند اسرائیل از سر ناچاری و استیصال دست به این قبیل ترورها میزند، حرف درستی است؛ قطعا اینگونه است. آنها نتوانستند مانع هستهای شدن ایران شوند و نتوانستند مانع پیروزی ایران بر تروریستهای داعش شوند و جریان مقاومت در گستره غرب آسیا جریان پیروز جنگ با تروریسم شد. بنابراین هر از گاهی از سر ناچاری و ترس، دست به اقداماتی مانند حملات به پایگاههای سوریه میزنند.
اگر چه قطعا این اقدامات نمیتواند فرآیند فروپاشی رژیم صهیونیستی را متوقف کند. بنابراین در استیصال صهیونیستها و اقتدار نظام اسلامی ایران تردیدی نیست. با این حال اما هیچ نگاه پختهای قبول نمیکند ترور شهید فخریزاده را با عناوینی مثل «خوردند که زدند» ارائه کنیم. خوردند که زدند؟ یعنی منشأ تنش کیست؟ آنها واکنش نشان دادهاند؟ یعنی بیحساب شدیم؟ یعنی انتقامی در کار نیست؟ حتما تبیین و تشریح بیشتر این استدلال نادرست به صلاح نیست.
4- قطعا نیت درست و خیرخواهانه این قبیل دیدگاهها قابل کتمان نیست. همینطور نگرانی آنها نسبت به اینکه در شرایط فعلی توان و قدرت نیروهای امنیتی و نظامی مخدوش نشود؛ محترم و دغدغه و ملاحظه همه ما است. با این حال چرا فکر میکنیم در راستای این دغدغه باید واقعیات را کتمان کنیم؟ واقعیاتی که اتفاقا طرح آن میتواند جریان انقلابی و توده مردم را نسبت به شناخت منشأ سنگاندازیهای داخلی و دامنه تاثیرگذاری آن بر تحولات اقتصادی و امنیتی آگاهتر کند و این شناخت و آگاهی تبدیل به انسجام انقلابی برای جلوگیری از تکرار این قبیل تجربههای تلخ و غیرقابل جبران بویژه در هنگامه انتخابات شود.
ارسال به دوستان
تعداد کل قربانیان 47875 نفر
389
* طی 24 ساعت 389 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند
بسیاری از متخصصان اعلام کردهاند در صورت تداوم محدودیتها و تعطیلیهای پراکنده، میتوان به نتایج آن امیدوار بود. دولت ابتدا با تعطیلیها مخالفت میکرد اما با درخواستهای مکرر متخصصان و وزارت بهداشت با تعطیلیهای نصفه و نیمه و پراکنده (و نه تعطیلی سراسری) موافقت کرد. آثار این محدودیتها تا هفته بعد مشخص خواهد شد اما آمارهای فعلی نشان میدهد محدودیتها و عدم فعالیت هر چند ساعتی، اگر زودتر اعمال میشد میتوانست از بسیاری از مرگومیرها جلوگیری کند.
سخنگوی وزارت بهداشت نیز دیروز اعلام کرد شخصا مخالف پایان محدودیتهاست.
سیماسادات لاری دیروز درباره آخرین وضعیت کرونا گفت: در محدودیتهای فعلی تعدادی از شهرها از محدوده قرمز خارج شدهاند ولی به محض اینکه ما پروتکلها را رعایت نکنیم این بیماری شدت میگیرد. نظارت بر محدودیتها برعهده وزارت کشور و سایر دستگاههاست و مسؤولیت وزارت بهداشت نظارت بر بیمارستانهاست تا ببینیم تاثیر این محدودیتها در آمار مبتلایان و فوتیها چگونه است.
لاری در ادامه با اشاره به امکان بازتعریف محدودیتها گفت: روند سیر شیوع این بیماری به رفتار ما بستگی دارد که شکر خدا روند نزولی داشته است ولی به محض رعایت نکردن پروتکلها، رشد مجدد ابتلا به ویروس کرونا را شاهد خواهم بود. ما باید ارزیابی دقیقتری برای اجرای محدودیتها داشته باشیم؛ با توجه به فصل سرد و دورهمیهای خانوادگی در محیط سربسته و با توجه به اینکه شب یلدا را در پیش داریم، امکان تداوم محدودیتها وجود خواهد داشت، ضمن اینکه معتقدیم محدودیتها از ساعت 21 تا 4 بامداد در کاهش دورهمیهای خانوادگی تاثیر مثبت داشته است.
وی تاکید کرد: با ارزیابی دستگاههای مختلف در قرارگاه و ارائه گزارش و جمعبندی، در نهایت ستاد کرونا تصمیم میگیرد که آیا محدودیتها ادامه داشته باشد یا خیر.
لاری با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت درخواست هدفمند و شناور بودن قطع محدودیتها را دارد، گفت: ما مخالف قطع یکباره محدودیتها هستیم تا از عادیانگاری در مردم هم جلوگیری شود. توزیع تستهای سریع در شهرستانها از ۲ روز پیش آغاز شده و طرح بسیج محلهمحور با عنوان «شهید قاسم سلیمانی» با کمک بسیج و هلالاحمر در حال اجراست. وی با اشاره به طرح جدید در شناسایی افراد مبتلا اظهار داشت: همراه داشتن کارت شناسایی ملی برای افراد الزامی است تا به وسیله بارکدهای آن از ورود اشخاص بیمار به محلهای شلوغ و ادارات جلوگیری شود.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۱۲۹۵۰ مورد جدید کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد.
سیماسادات لاری گفت: از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۹۵۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۷۹۵ نفر از آنها بستری شدند.
وی گفت: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۹۴۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید. لاری افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۹ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۴۷هزار و ۸۷۵ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶۵۸ هزار و ۲۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. وی گفت: ۵۸۵۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۶ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۵۲ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویهوبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحالوبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. لاری همچنین گفت: استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستانوبلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
ارسال به دوستان
وزیر بهداشت با اشاره به کاهش آمار مرگ و میر: عادیسازی ممنوع!
محدودیتها را محدود نکنید
گروه اجتماعی: همزمان با کاهش آمار مرگومیر کرونا، وزارت بهداشت و متخصصان نسبت به پایان محدودیتها و برخی تعطیلیها هشدار دادند. به گزارش «وطن امروز»، آمار مرگومیر روزانه در دومین روز متوالی به زیر 400 نفر رسید و میتوان به جرأت گفت نتیجه محدودیتها و تعطیلیهای 3-2 هفته گذشته را میتوان هماکنون دید. روند مبتلایان و مرگومیر نشان میدهد با وجود اینکه در بسیاری از شهرستانها وضعیت قرمز پایان و به وضعیت نارنجی تغییر یافته است اما در چند استان این روند برعکس بوده و محدودیتهای شهرهای نارنجی موثر نبوده و آن شهرستانها به وضعیت قرمز رسیدهاند. کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونای وزارت بهداشت که تحلیل استانی این بیماری در کشور در هفته منتهی به هفتم آذرماه را منتشر کرده، اعلام کرد روند ابتلا و مرگومیرها در استانها تغییر یافته. بنا بر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، موارد ابتلا و مرگومیر در کشور بالاست. با این وجود روند بیماری در کشور به ثبات رسیده و تغییرات آن مختصر بوده است. در 8 استان کهگیلویهوبویراحمد، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران و هرمزگان روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. در استان سیستانوبلوچستان روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی و در ۹ استان خراسان شمالی، لرستان، کرمان، البرز، اصفهان، چهارمحالوبختیاری، مرکزی، خوزستان و بوشهر روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی مشاهده شد. در 5 استان خراسان جنوبی، اردبیل، تهران، گلستان و قزوین روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شد. به نظر میرسد استان سمنان اخیرا یک پیک اپیدمی را پشت سر گذاشته است. ۲ استان یزد و همدان روند نزولی را نشان دادند. در 5 استان ایلام، قم، کرمانشاه، خراسان رضوی و گیلان ناسازگاری دادهها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمیدهد. باید مدنظر داشت که یک استان میتواند چندین پیک منحنی را تجربه کند. در همین ارتباط دیروز سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد با وجود کاهش آمار کلی مرگومیر نباید شرایط به حالت عادی برگردد. وی با بیان اینکه امروز دومین روزی است که مرگ زیر ۴۰۰ نفر ناشی از این بیماری را (بعد از حدود یک ماه) در کشور تجربه میکنیم، گفت: از مردم تقاضا میکنیم این آمار را به فال عادیانگاری اوضاع نگیرند. نمکی گفت: این دستاورد مژدهای به مردم ایران است. این در حالی است که سازمانهای علمی بینالمللی برآورد کرده بودند که تعداد مرگهای ما در این ماه به حدود ۸۰۰ تا هزار نفر میرسد. همانند این پیشبینی برای کشورهایی مثل آمریکا و فرانسه شده بود که درست درآمد. در مجموع مؤلفه مشارکت مردم و دستگاهها، هلال احمر، بیمارستانها، بهیاران، بهورزان، کادر بهداشت و درمان در سطح درمانگاههای سرپایی و... در این زمینه بسیار به ما کمک کرد. وی تاکید کرد: از مردم تقاضا میکنیم این آمار را به فال عادیانگاری اوضاع نگیرند؛ اگر باز هم با این دستاوردها به سمت این تفکر برویم که اوضاع به سمت عادی شدن میرود، باز هم همانند آنچه در اردیبهشتماه گفتم، ممکن است در دقیقه ۹۰ از گوشههای زمین گل بخوریم. وزیر بهداشت تاکید کرد: این ویروس، ویروس پیچیدهای است، دچار موتاسیون شده و شیوع آن بسیار بالاتر از ماههای قبل است. بنابراین زحمات همکاران ما را به فراموشی نسپارید، پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنید تا بتوانیم در روزهای آینده خبرهای بهتری در این زمینه داشته باشیم.
* محدودیتهای کرونایی نباید برداشته شود
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات سختگیرانه دولت در مهار شیوع ویروس کرونا با ایجاد محدویتهای شدید باید ادامهدار شود تا با کاهش میزان ابتلا به این بیماری زنجیره انتقال در کشور بتدریج کمتر و در نهایت قطع شود. حسینعلی شهریاری در گفتوگو با «وطن امروز» درباره اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا برای از بین بردن ویروس مرگبار کرونا گفت: بیماری «کووید-19» که اکنون دنیا را در برگرفته، بیماریای معمولی نیست که آسان گرفته شود، چرا که این بیماری درمان ندارد. در چنین شرایطی رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاریهای اجتماعی برای جلوگیری از ابتلای به آن ضرورتی اجتنابناپذیر است. از طرفی مسؤولان نیز برای کاهش میزان سرایت این ویروس در جامعه نباید محدودیتهای اعمال شده را بردارند یا نسبت به اجرای برنامههای سختگیرانه برای مقابله با این بیماری کمتوجه شوند. وی با بیان اینکه کاهش آمار مرگومیر و ابتلا به ویروس کرونا نباید مردم را نسبت به رعایت دستورالعملهای بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه نسبت به این بیماری کمتوجه کند، افزود: وخیم بودن حال خیلی از هموطنان به دلیل ابتلای به کرونا و پر بودن تختهای آیسییو بسیار نگرانکننده است. اینکه طی ۲ روز اخیر آمار به زیر 400 نفر نزول کرده است، ناشی از آثار محدودیتهای جدید نیست، چرا که نتیجه این اقدام در هفتههای آینده مشخص میشود. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر چند باید به کاهش میزان ابتلا و مرگومیر مبتلایان به بیماری «کووید-19» در کشور امیدوار بود اما مردم نباید با مشاهده کاهش آمار مرگومیر کروناییها فکر کنند این ویروس ضعیف شده است و در رعایت اصول بهداشتی سهلانگار شوند. شهریاری با تاکید بر اینکه دولت باید جریمه افرادی را که دستورالعملهای بهداشتی مقابله با کرونا را زیر پا میگذارند شدیدتر کند و محدودیتها را همچنان ادامه دهد، افزود: اکنون شیوع این بیماری در کشور گسترده شده است و شبکه حملونقل عمومی نیز متهم اصلی کانون انتشار ویروس کرونا شناخته شده است. وی اضافه کرد: هر چند دولت اقدامات خود را در راستای مقابله با این بیماری با محدود کردن فعالیت برخی صنوف پرخطر و تردد خودروها به کار گرفته است تا مانع از انتقال این بیماری در جامعه شود اما هنوز مسافران اتوبوس و مترو در سطح وسیعی و به صورت فشرده از خدمات حملونقل عمومی استفاده میکنند که باید فکری برای این موضوع شود، چرا که کاهش آمار مرگ و میر بیانگر اتمام بحران کرونا نیست. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مهار این بیماری نیازمند تداوم محدودیتهای سختگیرانه است و با کاهش آمار مرگومیر و ابتلا به کرونا دولت نباید اقدام به برداشتن محدودیتها و بازگشایی صنوف پرخطر کند.
ارسال به دوستان
اظهارات دستپاچه ظریف از بزککردن اوباما تا طرح نگرانیهای جناحی
روحانی ـ ظریف بدترین دوران
گروه سیاسی: روز گذشته یک سایت خبری وابسته به دولت در گفتوگو با محمدجواد ظریف درباره برخی مسائل حول سیاستهای وی در وزارت امور خارجه گفتوگو کرد. به گزارش «وطن امروز»، یکی از نکات قابل تامل در این گفتوگو که بیانگر نوع نگاه مقامات دولتی از جمله وزیر امور خارجه دولت روحانی به دولتمردان آمریکایی است، جایی است که خبرنگار از ظریف درباره سیاستهای اوباما در قبال ایران در زمانی که رئیس دولت آمریکا بود، میپرسد.
ظریف در این بخش از گفتوگوی خود، گفت: بعد از اینکه ترامپ از برجام بیرون رفت، شما دیدید که دولت آمریکا چه کار میتواند بکند. این کارها را آقای اوباما نکرد. این است که نشاندهنده موفقیت برجام است. باید توجه داشته باشیم آمریکا از گذشته تا امروز همین ماهیت را داشت؛ یعنی همین زور را داشت. اما مهم این بود که ما این زور را نمیپذیرفتیم. در زمان آقای اوباما هم ما چند نامه برای خانم موگرینی نوشتیم و عدم اجرای تعهدات توسط دولت آقای اوباما را مستند کردیم.
ظریف در ادامه گفت: ما که ماهیت آمریکا را تغییر ندادهایم. اما خداوکیلی شما خودتان الان مقایسه کنید؛ آیا دوران اوباما بهتر بود یا دوران ترامپ؟ آیا در دوران اوباما قبل از برجام فشار بیشتری بر تهران وارد میکرد یا بعد از برجام؟ آیا اگر برجام نبود ترامپ همین مقدار و سطح از فشار را میتوانست وارد کند یا بیشتر؟ اینها مسائلی هستند که باید مورد مقایسه قرار گیرد.
محمدجواد ظریف که سمت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی را یدک میکشد در یک مصاحبه رسمی، صراحتا در مقام حمایت از یک رئیسجمهور آمریکا بر میآید و این سوال را مطرح میکند: «خداوکیلی شما خودتان الان مقایسه کنید؛ آیا دوران اوباما بهتر بود یا دوران ترامپ؟». این جمله جعلقی مثل تاجزاده نیست. جمله وزیر امور خارجه دولت ایران است. این در حالی است که سیاستهای تحریمی اوباما به مراتب هزینه بیشتری برای ایران داشته است، چرا که اوباما با وضع قوانین تحریمی زیرساختی را فراهم کرد که دولتهای آمریکا فارغ از آنکه جمهوریخواه باشند یا دموکرات، از این ظرفیتهای ایجاد شده بهره ببرند و فشار بر ایران را به صورت تزایدی افزایش دهند.
به بیان دیگر، آنچه از تحریمها و فشارهای آمریکا در حال حاضر علیه ایران اعمال میشود نقطه آغازین و مرحله اصلی آن در زمان اوباما شروع شده است. یکی از تحریمهای اساسی که اوباما علیه ایران وضع کرد و از آن به عنوان «مادر تحریمها» علیه ایران یاد میشود، تحریم سیسادا بوده است که به صورت مستقیم موضوع فروش نفت و بانک مرکزی ایران را مورد تحریم قرار داد. دولت ترامپ صرفا بر مبنای این زیرساخت فراهم شده در زمان اوباما همانند وی از ابزار تحریم به منظور فشار بر ایران و دستیابی به امتیاز سیاسی بهره میگرفت.
تفاوت قائل شدن میان دموکراتها و جمهوریخواهان یا سفید کردن دموکراتها در مواجهه با ایران، یکی از ابزارهای تبلیغاتی برخی دولتیها طی سالهای اخیر بوده است تا از این طریق بتوانند پشتوانه تبلیغاتی لازم را برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در عرصه دیپلماسی دنبال کنند. این در حالی است که دموکراتها و جمهوریخواهان در سیاست خارجی بویژه در مواجهه با ایران از اصول ثابتی تبعیت میکنند، همانگونه که سیاست تحریمهای فلجکننده اوباما روی دیگر سکه سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران بود. البته ظریف در بخش دیگری از مصاحبه مجبور میشود خود به این قضیه اعتراف کند: «شما وقتی با یک آمریکایی، چه دموکرات، چه جمهوریخواه در هر حوزه سیاست خارجی صحبت بکنید، جز آنارشیستها که در آمریکا هم هستند، دیدگاههایشان درباره مسائل اصلی خیلی متفاوت نیست».ظریف در بخش دیگری از این گفتوگو اظهاراتی را بیان میکند که نشانگر آن است با برخی افراد در آمریکا ارتباط و تعامل دارد. وی در بخشی از این گفتوگو گفت: بعضی دوستان میروند و به آمریکا «گرا» میدهند که با ما بهتر میتوانید کار کنید. ما که سکوت میکنیم، دلیل نمیشود که متوجه این گراها نیستیم. من کسی را متهم نمیکنم ولی میدانم و خبرش را بهم میدهند که گفتهاند اینها در قدرت نمیمانند و قدرت اینها چند روزه است. اینجاست که فکر میکنم سیاست خارجی نیاز به این دارد که منسجم باشد. وی سپس ادامه میدهد: شخصا وقتی به خارج از کشور میروم، همان اندازه که از همکارانم دفاع میکنم، از کسانی که علیه من حتی اتهام میزنند نیز دفاع میکنم.
این بخش از اظهارات ظریف بیانگر ۲ موضوع است: ظریف با برخی افراد در درون آمریکا ارتباط و تعامل دارد، چرا که خود صراحتا میگوید: خبرش را بهم میدهند که [برخی افراد در داخل ایران] گفتهاند اینها در قدرت نمیمانند و قدرت اینها چند روزه است. موضوع دیگر آنکه ظریف گفته است: شخصا وقتی به خارج از کشور میروم، همان اندازه که از همکارانم دفاع میکنم، از کسانی که علیه من حتی اتهام میزنند نیز دفاع میکنم.
این در حالی است که بنا بر اظهاراتی که از ظریف در برخی برنامههای بینالمللی بیرون آمده است، وی صراحتا در عرصه دیپلماسی و در قالب منافع ملی گاهی منافع یک جناح را دنبال کرده است. ظریف مهر ۹۳ در شورای روابط خارجی آمریکا صراحتا خواستار توافق با آمریکا به منظور تاثیر این توافق بر انتخابات مجلس و روی کار آمدن افراد همسو با خود شد.
ظریف در قالب مذاکرات هستهای با 1+5 در دولت روحانی نیز آداب دیپلماتیک را کنار گذاشت و درباره عواقب شکست مذاکرات بر فضای سیاسی داخل ایران گفت. محمدجواد ظریف بلافاصله پس از شکست مذاکرات وین ۵ در صفحه توئیتر خود نوشت: «دستیابی به توافق جامع هستهای غیرممکن نیست، نیاز است توهمات کنار گذاشته شود، نباید مانند سال ۲۰۰۵ فرصت از دست برود». ماجرای معروف دیدار ظریف با البرادعی نیز زبانزد رسانههای داخلی و خارجی است. وی اکتبر سال 2003 پیش از انتخابات ریاستجمهوری سال 84 به البرادعی گفت: «بسیاری از کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری (انتخابات ریاستجمهوری 1384) از شکست مذاکرات ما سود میبرند. آنها موفقیتی در این گفتوگوها نمیبینند، از طرفی آنها آدمهای پرنفوذی هم هستند. اعتبار اروپاییها و مذاکرهکنندگان ایرانی هر دو در ایران از دست رفته است. این تنها مشکل اعتماد به آنها نبود؛ این مشکل اعتماد به جبهه ما هم بود. اعتماد به نوع اعتبار ما در خانه».
البته طبیعی است در گفتوگوها بویژه گفتوگوهای نزدیک به ایام انتخابات افراد سیاسی بخواهند چهره خوبی از خود به نمایش بگذارند و از حافظه تاریخی مردم پرش کنند اما آقای ظریف باید به این سوال پاسخ بدهد: «خداوکیلی مردم ایران شرایط بدتری از شرایطی که حسن روحانی و او رقم زدهاند، داشتند؟» آقایان به جای اینکه توجهات را به بیرون کشور معطوف کنند بهتر است صادق باشند و درباره عملکرد خود توضیح بدهند. به گواه آمار، دوره دولت روحانی با پیگیری راهبرد روحانی- ظریف در سیاست خارجی، بدترین دوره تاریخ مردم ایران از سال 57 تاکنون بوده است.
ارسال به دوستان
قیمت کالاهای پرمصرف در آبانماه بین 10 تا 50 درصد افزایش یافته است
آبان گرانی
گروه اقتصادی: آبانماه برای همه ایرانیها یادآور افزایش یکشبه قیمت بنزین و گرانی کالاهای مختلف در سال 98 است. یک سال از این دستپخت تلخ دولت میگذرد و حالا دوباره با افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم، خاطره آبان 98 در حال زنده شدن است. در روزهای اخیر قیمت گوشت، مرغ، برنج و اکثر میوهها افزایش عجیبی داشته؛ موضوعی که حالا مرکز آمار هم به آن اذعان کرده است. نکته مشترک آبان 98 و 99 در عامل به وجود آورنده است؛ مدیریت دولت روحانی.
به گزارش «وطن امروز»، سال 99 در حالی از نیمه خود گذشته که مردم در این سال تاکنون یکی از بدترین شرایط معیشتی خود را پس از انقلاب تجربه کردهاند. افزایش قیمت کالاهای مختلف بویژه کالاهای اساسی و پرمصرف از یک سو و فشارهای کرونایی که موجب رکود اغلب کسبوکارها شده از سوی دیگر، از اصلیترین عوامل شرایط کنونی مردم است.
به اذعان آمار، آبانماه را میتوان گرانترین ماه سال 99 (تاکنون) قلمداد کرد. طبق اعلام مرکز آمار، تورم 12 ماه منتهی به پایان آبانماه سال جاری با 8/1 درصد افزایش به 29 درصد و تورم نقطه به نقطه با 5 واحد درصد افزایش به 4/46 درصد رسیده است. همچنین تورم ماهانه کل کشور در آبانماه سال جاری معادل 7 درصد بوده است. گفتنی است تورم خوراکیها و آشامیدنیها در آبانماه با 5/2 درصد رشد به 25 درصد و تورم اقلام غیرخوراکی با 4/1 درصد رشد به 9/30 درصد رسیده است.
دیروز مرکز آمار جزئیات متوسط قیمت اقلام خوراکی در آبانماه را هم در خروجی تارنمای خود قرار داد؛ قیمتهایی که با واقعیت فاصله دارد اما خود گویای افزایش شدید قیمتهاست. بر این اساس تنها در آبان ماه قیمت مرغ 2/26 درصد، گوشت گوسفندی 7/13 درصد، چای خارجی 5/9 درصد و برنج درجه یک ایرانی 2/9 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است. با توجه به رشد قیمتها در روزهای سپری شده از آذرماه، به نظر میرسد گزارشهای ماه آینده مرکز آمار از ماه گذشته هم تلختر خواهد بود.
قیمت کالاهای مصرفی به شکلی است که دیگر دهکهای پایین و متوسط اقتصادی کشور باید قید مصرف برخی از اقلام را بزنند. این موضوع زمانی مشهودتر میشود که دریابیم بیشترین فشار تورمی در این ماه به دهکهای پایین و اقشار کمدرآمد وارد شده به طوری که تورم ماهانه برای دهک اول (کمدرآمدترین دهک) معادل 4/8 درصد و برای دهک دهم معادل 3/2 درصد بوده است. این در حالی است که پیش از این، نرخ تورم ماهانه همچون تورم سالانه برای دهکهای ثروتمند بیشتر از دهکهای کمدرآمد بود. بررسی قیمت اقلام مصرفی خانوار در آبانماه اما نشان میدهد رشد شدید قیمت برخی اقلام مهم در این ماه باعث تمرکز فشار تورم بر دهکهای کمدرآمد شده است.
افزایش قیمت مرغ، یکی از شاخصترین گرانیهای اخیر است که در روزهای اخیر باعث انتقادات بسیاری در سطح عمومی جامعه شده است. از اصلیترین دلایل افزایش قیمت مرغ میتوان به کاهش 50 درصدی ارز تخصیصیافته به واردات نهادههای دامی در 4 ماه نخست سال جاری، نابسامانیهای سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی در توزیع نهادههای دامی، انحصار واردات نهادههای دامی و عدم اشراف وزارت صنعت، معدن و تجارت به زنجیره تولید مرغ اشاره کرد. بررسی عوامل گرانی مرغ به عنوان شاخصترین کالای متورم روزهای اخیر ما را به بیتدبیری دولتیها میرساند؛ موضوعی که در افزایش قیمت دیگر کالاهای مصرفی نیز مشهود است.
نکته قابل توجه در رابطه با رشد قیمت کالاهای مختلف رسوب قریب به 8 میلیون تن کالا در گمرکات کشور بود؛ اتفاقی که به دلیل عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی رخ داده بود و ریشه بخش قابل توجهی از رشد قیمت کالاهای اساسی است.
بانک مرکزی تا پیش 11 آبانماه سال جاری و تصمیم جدید شورای اقتصادی دولت، عزمی برای تامین ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی نداشته و حتی اجازه ترخیص کالا به صورت درصدی و اعتباری هم نمیداده است. پس از این مصوبه و تشکیل صفهای خرید روغن مایع و مرغ در سراسر کشور و تحت فشارهای رسانهای مجبور به تامین ارز کالاهای اساسی مانند دانههای روغنی و نهادههای دامی میشود.
سوالی که در این بین مطرح میشود این است که چرا پیش از این دولت تصمیمی قاطع برای ترخیص کالاها و کاهش قیمت کالاهای اساسی نگرفته است؟ و اگر مشکل منابع ارزی بوده، چگونه در آبانماه این مشکل حل شده است؟
ارسال به دوستان
گام اول را مجلس برداشت نمایندگان در پاسخ به ترور شهید محسن فخریزاده ۲ فوریت طرح مربوط به فعالیتهای هسته ای را تصویب کردند
بازگشت به اقتدار
مهمترین جرئیات این طرح
* آغاز غنیسازی اورانیوم با غنای 20 درصد
* تحقق ظرفیت 190 هزار سو غنیسازی
* بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان
* احیای قلب رآکتور اراک مانند شرایط قبل از برجام
* توقف دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی
گروه سیاسی: ماه گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها را با قید یک فوریت به تصویب رساندند. هدف از این طرح متوازن ساختن تعهدات و تکالیف کشورمان در برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام بود که پس از خروج دولت آمریکا از توافق، تعهدات طرفین در برجام توازن خود را از دست داده است و کفه پرداخت هزینههای توافق و انجام سطح بالای تعهدات، یکطرفه به سمت ایران سنگینی میکند.
به گزارش «وطن امروز»، ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخریزاده، دانشمند هستهای و دفاعی کشورمان در این میان باعث شد بهارستان در جهت خواست و مطالبه عمومی با جدیت بیشتری به سمت اجرایی کردن این طرح برود تا پاسخ مناسبی به این اقدام تروریستی که با هدف ضربه زدن و کند کردن پیشرفت برنامه هستهای کشورمان انجام شد داده باشد.
بر این اساس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه 9 آذر) ۲ فوریت این طرح- اقدام راهبردی برای لغو تحریمها- را تصویب کردند. از 246 نماینده حاضر در صحن علنی، 232 رای مثبت، پاسخ وکلای ملت به شهادت محسن فخریزاده بود.
این طرح از آن جهت مهم است که میتواند برنامه هستهای کشورمان را از لحاظ ظرفیت فنی شامل میزان و سطح غنیسازی (از جمله غنیسازی 20 درصد) و همچنین تجدیدنظر در اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و بازرسیهای فراپروتکلی در چارچوب اقدامات شفافیتساز روی ریل بازگشت به مسیر اقتدارآفرین گذشته قرار دهد.
جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها شامل 9 ماده میشود. این طرح در مقدمه خود به پیشینه برجام پرداخته و به هدف توافق هستهای در پذیرش حق غنیسازی و رفع کامل تحریمها اشاره کرده است، سپس به نقض برجام توسط دولت اوباما و خروج ترامپ از توافق هستهای و همچنین تعلل و عمل نکردن به هیچ یک از تعهدات یازدهگانهای که تروئیکای اروپا ۱۵ تیرماه سال ۹۷ با انتشار بیانیه رسمی برای بهرهمندی ایران از منافع اقتصادی برجام پذیرفته بود، میپردازد.
در بخش پایانی مقدمه این طرح ضمن یادآوری 5 گام کاهش تعهد هستهای با دستور شورای عالی امنیت ملی کشور، میخوانیم: مجلس شورای اسلامی در چارچوب «گامهای کاهش تعهدات هستهای» و «نامه رئیسجمهور ایران به کشورهای اروپایی»، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، از جمله تشدید ظالمانه و بیوقفه تحریمها علیه ملت ایران، اقدام تروریستی علیه سردار شهید حاجقاسم سلیمانی، اقدام خرابکارانه در تاسیسات نطنز و در نهایت تلاش غیرقانونی آمریکا برای بازگشت قطعنامههای ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) شورای امنیت سازمان ملل و نیز تلاش آمریکا برای افزایش ریسک و ایجاد فضای عدم اطمینان برای کشورها، شرکتها و بانکهای خارجی به منظور همکاری با ایران در زمینه برنامه هستهای و تسلیحات متعارف از طریق صدور دستور اجرایی و تهدید به اعمال تحریمهای ثانویه، طرح زیر را با عنوان «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها» به تصویب میرساند:
ماده ۱- سازمان انرژی اتمی ایران موظف است ظرف مدت ۲ ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات شهید علیمحمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیز نیازهای صلحآمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.
ماده ۲- در جهت تحقق ظرفیت یکصدونود هزار سو غنیسازی، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنیسازی و تولید اورانیوم غنیسازی شده را با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلحآمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنیشده در کشور و مصرف معین حجم مذکور اورانیوم غنیسازی شده، اقدام کند.
ماده ۳- برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲، سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنیسازی و ذخیرهسازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین IR-m2 در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدیروشن نطنز آغاز کند. همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هر گونه عملیات غنیسازی و تحقیق و توسعه با ماشینهای IR-6 را به تاسیسات شهید علیمحمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنیسازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین توسعه بدهد.
ماده ۴- سازمان انرژی اتمی موظف است نسبت به بهرهبرداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان طی ۵ ماه از تصویب این قانون اقدام کند.
ماده ۵- سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه دارد رآکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را که به موجب برجام در حال بازطراحی و بهینهسازی است، ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ تصویب این قانون با برنامه زمانبندی معین از طریق احیای قلب رآکتور به شرایط قبل از برجام برگرداند. همچنین همزمان با عملیات بهینهسازی و راهاندازی رآکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی و ساخت یک رآکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید رادیو ایزوتوپهای بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند. جدول زمانبندی این موضوع باید ظرف یک ماه به اطلاع مجلس برسد.
ماده ۶- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسیهای نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.
ماده ۷- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجامشده از جانب طرفهای برجامی در زمینه بازگشت به اجرای تعهداتشان وفق برجام و رفع کلیه تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایتبخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید و چنانچه طرفهای مقابل برجام به اجرای تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند. این پیشنهاد ظرف مدت حداکثر یک ماه در مجلس تصمیمگیری خواهد شد.
ماده ۸- چنانچه اعضای ۱+۴ نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع تحریمهای هستهای، نظامی، حقوق بشری و... علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجامشده و نیز پیشنهاد اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در جهت بازگشت به تعهدات را به مجلس ارائه دهد. این پیشنهاد ظرف مدت یک ماه به همراه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، جهت تصمیمگیری در صحن مجلس بررسی میشود.
ماده ۹- مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجرا به طبقات ۴ تا ۷ مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم میشوند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی دیروز، در نشستی غیرعلنی به بررسی ابعاد ترور شهید فخریزاده پرداختند تا برای واکنش مناسب نیز تصمیماتی اتخاذ کنند. بعد از نشست غیرعلنی روز گذشته، رئیس مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیاتی از این جلسه تصریح کرد: دشمن جنایتکار پشیمان نمیشود مگر با واکنشی قوی، که هم در مقابل خطاهای احتمالی آینده دشمن بازدارندگی ایجاد کند و هم بابت این جنایات از آنها انتقام بگیرد. محمدباقر قالیباف اظهار داشت: در همین راستا علاوه بر انتقام بازدارنده از عاملان و آمران شهادت شهید فخریزاده، وظیفه همه قوا و سازمانها و نهادهای مربوط است که تهدید این ضایعه اسفناک را به فرصتی برای قوی شدن در عرصههای مختلف اقتصادی، امنیتی، دفاعی و هستهای تبدیل کنند و همچنین از فرستادن هر گونه سیگنال ضعف یا اعتماد به سیستم سیاسی آمریکا پرهیز کنند. رئیس مجلس در ادامه با اشاره به واکنشی که مجلس به این ترور خواهد داشت، گفت: مجلس در حدود وظایف و اختیار خود، فوریت طرحی را در 13 آبان تصویب کرد و در همین جلسه غیرعلنی امروز صبح مجلس همان طرح مورد بحث قرار گرفت و انشاءالله همین هفته این طرح نهایی خواهد شد.
وی افزود: این طرح باعث تقویت صنعت و دستاوردهای عملی دانشمندان هستهای میشود و زمینه عبور از تحریمها را برای ایران ایجاد میکند. این قانون در کنار واکنشهای دیگر دستگاههای مرتبط علاوه بر احیای صنعت هستهای ایران، باعث بازدارندگی در مقابل دشمن و امنیت خاطر مردم میشود. همچنین به دشمن نشان میدهد محاسباتش کاملا غلط بوده است و تا به تعهداتی که یکطرفه در رفع تحریمها زیر پا گذاشته عمل نکند، ایران نیز به تعهداتش عمل نخواهد کرد. همچنین سخنگوی هیأترئیسه مجلس هم در همین راستا از تشکیل جلسه فوقالعاده مجلس برای تصمیمگیری درباره اقدام متقابل در راستای ترور شهید فخریزاده خبر داد.
محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأترئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی پارلمان با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: مقرر شد طرحی که در کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال بررسی است هر چه سریعتر نهایی شده و گزارش آن به صحن علنی مجلس ارائه شود.
ارسال به دوستان
رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران درگذشت
پیام تسلیت رهبر انقلاب برای درگذشت حجتالاسلام شهیدی
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت حجتالاسلام شهیدی را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور جناب حجتالاسلام آقای حاجسیدمحمدعلی شهیدی رحمهاللهعلیه را به خاندان مکرم و همه دوستان و همکاران و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم. حضور در عرصههای گوناگون انقلاب و نظام اسلامی که آخرین آن مسؤولیت در بنیاد شهید و خدمتگزاری به خانوادههای معظم شهیدان بود، ذخیره معنوی عظیمی است که موجب علو درجات ایشان خواهد بود انشاءالله. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای
۹ آذر ۱۳۹۹
ارسال به دوستان
بیانیه سینماگران در محکومیت ترور شهید محسن فخریزاده
خطاب به تویی که نمیشناختمت
در پی ترور ناجوانمردانه دانشمند شهید دکتر محسن فخریزاده، جمعی از سینماگران نیز همچون شاعران و سایر اهالی هنر نسبت به این فاجعه واکنش نشان دادند. به گزارش «وطن امروز»، ۲ روز پس از آنکه دانشمند ممتاز و برجسته هستهای و دفاعی کشورمان شهید محسن فخریزاده به شیوهای ناجوانمردانه توسط دشمنان ایران اسلامی ترور شد، جمعی از هنرمندان و سینماگران در بیانیهای عنوان کردند که به این شخصیت برجسته افتخار میکنند. در متن این بیانیه آمده است: «به نام خدا، خطاب به تویی که نمیشناختمت. خبر ترور ناجوانمردانهات را شنیدیم و افسوس خوردیم که چرا به قدر بدخواهان میهنمان تو را نمیشناختیم. کمی دیر شده ولی به پاس یک عمر تلاش علمی بیمنت و بینام و نشان برای اقتدار کشور عزیزمان ایران، به تو افتخار میکنیم. روحت شاد».
پرویز پرستویی، ابراهیم حاتمیکیا، کمال تبریزی، مجید مجیدی، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، منوچهر شاهسواری، مازیار میری، رضا میرکریمی، نرگس آبیار، فرشته طائرپور، محمدمهدی عسگرپور، کامران ملکی، رسول صدرعاملی، مجتبی راعی، محمدحسین حقیقی، حسن برزیده، محمدعلی نجفی، حبیب احمدزاده، آتیلا پسیانی، فرهاد توحیدی، اکبر نبوی، فرهاد قائمیان، ایرج تقیپور، محمد داوودی، عبدالحمید قدیریان، علی قائممقامی، مهرداد فرید، نوید محمودی، بهمن اردلان، حافظ احمدی، محمد قاسمی، محمدحسین مهدویان و مهدی فخیمزاده از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند. همچنین روز گذشته علیرضا داوودنژاد، کارگردان باسابقه سینما که با انتشار دلنوشتهای در صفحه شخصی خود به ماجرای ترور شهید محسن فخریزاده واکنش نشان داده بود، از حذف این دلنوشته از سوی اینستاگرام خبر داد. داوودنژاد در گفتوگو با مهر درباره این سانسور آشکار اینستاگرام صحبت کرده است. او در بخشی از دلنوشتهای که برای شهید فخریزاده نوشته، آورده است: «مملکتی که بنیه دفاعی قوی نداشته باشد باید بازی را واگذار کند ولی اگر بخواهد در بازی اثرگذار باشد باید بنیه دفاعی قوی و توان بازدارندگی مناسب داشته باشد و دستیابی به این بنیه و توان معمولا با مقاومت و کارشکنی قدرتهایی که از پیش توان بازدارندگی دارند، مواجه میشود».
ارسال به دوستان
روایتی از شخصیت علمی شهید محسن فخریزاده
اهل فلسفه و دلداده عرفان بود
دکتر عبدالحسین خسروپناه*: شهید فخریزاده واقعا شخصیت ویژهای بود؛ بعضیها اهل علمند، اهل فکر نیستند؛ بعضیها اهل فکرند، اهل معنا نیستند؛ بعضیها اهل معنا هستند، انقلابی نیستند؛ بعضیها انقلابی هستند، مدیر نیستند اما شهید فخریزاده همه اینها را با هم داشت؛ هم اهل علم بود، هم اهل فکر، هم اهل معنا، هم انقلابی و هم مدیر. شخصیت بسیار جامعی بود. اینکه میگویم اهل علم، نه فقط در رشته خودش، بلکه در فلسفه هم کار کرده بود و مطالعه و تفکر میکرد.
قبل از اینکه بنده ریاست مؤسسه حکمت و فلسفه ایران را به عهده بگیرم، شهید فخریزاده سلسله جلساتی را در دانشگاه شهید بهشتی ترتیب داده بود با محوریت «فلسفه و فیزیک». بعد از اینکه من به انجمن فلسفه و حکمت آمدم، ایشان با توجه به شناختی که از من داشت، پیشنهاد داد سلسله جلساتی را به شکل گفتوگو با موضوع «فیزیک و فلسفه» برگزار کنیم. من هم چون این موضوع دغدغه شخصیام بود و همیشه تمایل داشتم بین فلسفه و علوم روز پیوند برقرار کنم، این پیشنهاد را پذیرفتم. به این ترتیب ابتدا هر هفته و کمکم به صورت ماهانه این سلسله جلسات برگزار میشد که هم خود شهید فخریزاده و هم صاحبنظران فلسفه اسلامی به ارائه نظریات و تفکرات خود میپرداختند.
مسائل مهمی مثل ماده، زمان و حرکت در فیزیک و فلسفه از جمله موضوعات ما در این گفتوگوها بود. حاجمحسن عزیز معتقد بود فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت میکند و آزمایش نشان میدهد گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست، لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد؛ ذرات میتوانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند.
شهید حاجمحسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزههای دانش فیزیک و مهندسی هستهای و فناوریهای دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرفاندیشی فلسفی برخوردار بود و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشت.
مجموعه گفتوگوهای ما تا مدتی در سالنامه «ترنم» که متعلق به مؤسسه حکمت و فلسفه ایران است، منتشر میشد و قرار است مجموعه کامل این گفتوگوها در یک کتاب 400 صفحهای بزودی منتشر شود.
مجاهدان علمی باید با سرعت بیشتری پروژههای علمیای را که شهید محسن فخریزاده پیگیری میکرد ادامه دهند. نهتنها در حوزههای هستهای و موشکی، بلکه در همه عرصهها. از فلسفه و حکمت متعالیه و اسلامیسازی علوم بگیرید تا همین پروژه واکسن کرونا که این شهید پیگیری میکرد، همه و همه عرصههایی است که مجاهدان علمی باید به عنوان «انتقام علمی» از ترور شهید فخریزاده پیگیری کنند. البته پاسخ نظامی هم سر جای خود باید پیگیری شود که چگونگی آن را مسؤولان امنیتی و نظامی کشور باید مشخص کنند. نکتهای را در اینجا باید اضافه کنم و آن هم اینکه در این چند روز شاهد بودم عدهای در تحلیل ترور شهید فخریزاده میگفتند اسرائیل قصد دارد با این ترور و واکنش احتمالی ایران به آن، روند مذاکرات هستهای را مختل کند. این چه تحلیل سادهانگارانهای از این موضوع است؟
یکبار در جلسه و نشستی علمی، یکی از سناتورهای دموکرات آمریکایی حضور داشت و بنده هم در آن نشست علمی حضور داشتم، خودم از او شنیدم که میگفت چرا میگویید آمریکا و اسرائیل؟ ما ۲ کشور به نام آمریکا و اسرائیل نداریم، یک کشور داریم، اسرائیل جزو آمریکاست. اینها یک سیاست دارند و برای پیگیری سیاستهایشان تقسیم کار میکنند، اگر کارهای متفاوتی میکنند به این دلیل نیست که با هم تعارض دارند، این سادهاندیشی است! به این دلیل است که تقسیم کار کردهاند.
اسرائیلیها مأمور شدهاند که وظیفه ترور و حذف افراد برجسته فکری کشور در پروژه هستهای را انجام دهند، به همین خاطر هم شهید فخریزاده را هدف قرار دادند.
شهید فخریزاده نزدیک به 10 سال است هدف ترور دشمن بوده و چندین بار نیز تلاش آنان برای ترور او ناکام مانده بود. یک اصلی در مسائل امنیتی و نظامی هست که اگر دشمن به تو ضربهای زد و تو به او ضربهای نزدی، او سریع ضربه دوم را به شما خواهد زد. زمانی که من در جبهه بودم همین اصل را در جبههها سرلوحه کار قرار داده بودیم. اگر بعثیها ۲ گلوله سمت ما شلیک میکردند ما 10 گلوله شلیک میکردیم. اینطور بود که آرام میگرفتند اما اگر واکنشی از ما نمیدیدند، باران تیر بود که بر سر ما میریخت. درباره ترور شهید فخریزاده هم مسأله اینگونه است؛ اگر ما پاسخ مناسب را به آنها ندهیم باید منتظر باشیم تا در آینده نزدیک اقدام بعدی را علیه ما انجام دهند. به همین دلیل است که پاسخ قاطع به عاملان ترور شهید فخریزاده باید با جدیت پیگیری شود.
* رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
ارسال به دوستان
ادراک سازی خطرناک درباره ترور شهید فخریزاده
فرزانه دانایی: مسالهای که درباره ادراکسازی در مقابل ۲ حادثه خرابکاری در تأسیسات نطنز و ترور شهید فخریزاده نگرانی به وجود آورده است، ربط این ۲ حادثه به انتخابات ریاستجمهوری آمریکا و تلاش برخی در داخل کشور برای بیاهمیت نشان دادن آنها در جهت رسیدن به فرصت مذاکره با دولت بایدن است. این افراد در همراهی با رسانههای دموکرات آمریکایی بیان میکنند هدف اصلی رژیم صهیونیستی که احتمالا این کار را با آگاهی دولت آمریکا یا عربستان سعودی انجام داده، وخیمتر کردن شرایط بین ایران و آمریکا در جهت رساندن ۲ کشور به درگیری نظامی هر چند محدود و مقطعی است تا بلکه بتواند راه بازگشت دولت بایدن به برجام را بسته و شرایط را برای درگیری نظامی شدیدتر بین ۲ کشور فراهم کند. این مسالهای است که طی چند روز گذشته بشدت در رسانههای وابسته به دموکراتها در آمریکا دنبال میشود و در داخل نیز عدهای از کسانی که معتقدند برای رسیدن به مذاکره با آمریکا باید صبر استراتژیک پیشه کرد و پاسخی به این اقدامات صهیونیستها نداد، با این خط رسانهای همراهی میکنند. اما اگر این سیاست در پیش گرفته شود، این تنها ادراکسازی جمهوری اسلامی از قدرت و اقتدارش در مقابل دشمن خارجی نیست که زیر سوال میرود و علاوه بر فرستادن پالس ضعف در مقابل آمریکا و متحدانش در منطقه، ادراکی که جمهوری اسلامی در داخل کشور بین افکار عمومی ایجاد میکند نیز دارای اهمیت بسیاری است. در شرایطی که هنوز عده زیادی هستند که حمله به عینالاسد را پاسخ مناسب و درخوری به شهادت سردار قاسم سلیمانی نمیدانند، هنوز گزارش درستی از دلایل و چگونگی خرابکاری در سایت نطنز ندیدهاند و حالا هم با ترور شهید فخریزاده و دیدن واکنش رسانهای تعدادی از موافقان سازش با غرب، احساس میکنند کسی به احساسات وطنپرستانه و غرور آنها توجهی ندارد. مهمترین مساله بعد از ادراکسازی و تصویرسازی برای طرف غربی، ادراکسازی برای افکار عمومی در داخل کشور است. تصویری که ما از خود به عنوان یک ایرانی داریم چطور تحتالشعاع این حادثه قرار میگیرد؟ احساس عصبانیت، خشم و درخواست آنها برای انتقام سخت چطور کنترل و مدیریت میشود و قرار است مردم چه تصویری از اقتدار و قدرت کشور خود در مقابل دشمنان پست خارجی داشته باشند که تنها سلاحشان در مقابل قدرت ایران، هدف قرار دادن دانشمندان این کشور است؟
فراهم کردن شرایط برای رویارویی و مذاکره مستقیم با آمریکا جهت بازگشت این کشور به برجام شاید برای عدهای به قدری جذاب باشد که بتوانند از کنار برخی مسائل مهم مانند هدف قرار دادن مسؤولان نظامی، امنیتی و علمی کشور براحتی عبور کنند. با این حال ادراکسازی و نمایاندن تصویری از ایران به دشمن خارجی که به دلیل مذاکره با آمریکا خواهان واکنش نشان دادن در مقابل اقدامات خرابکارانه و تروریستی دشمنش در داخل خاک خود نیست، باعث ایجاد ناامیدی و احساس حقارت در داخل کشور خواهد شد که تا مدتها میتواند بر تمام ارکان سیاسی کشور - از جمله انتخابات که این روزها بیشتر از هر چیز دیگری مورد علاقه و توجه عدهای در داخل کشور است- سایه بیندازد. ادراکسازیها در روابط بینالملل در شرایط عادی رخ نمیدهد و این بحرانها هستند که تصویر موردنظر هر کشور را در ذهن مسؤولان دولتها و سازمانهای مختلف بینالمللی نقش میزنند.
شاید صهیونیستها به این فکر کرده باشند که برخی در داخل ایران به دلیل تلاش برای رسیدن به توافقی تازه با آمریکا فعلا عکسالعملی در مقابل این اقدامات از خود نشان ندهند و عدهای را نیز قانع کنند که نباید به سمت انتقام سخت رفت اما داشتن گزینههای مناسب برای پاسخگویی به مسؤولان مستقیم این نوع اقدامات در رژیم صهیونیستی، کشورهای عرب منطقه و آمریکا مطمئنا برای طرفداران گزینه مذاکره با آمریکا نیز جذاب خواهد بود. اگر قرار باشد به هر دلیلی ایران دوباره به میز مذاکره با آمریکا بازگردد، بهتر است طلبهای قبلی خود را با دشمنانش تسویه کرده باشد و با تصویر یک کشور مقتدر و توانا در عرصه نظامی و امنیتی و اطلاعاتی وارد میدان مذاکره شود. از دست رفتن برخی تواناییهای هستهای کشورمان در مذاکرات قبلی با آمریکا حالا بیشتر از هر زمان دیگری ایران را در موضع پایین در مذاکرات قرار داده است اما نباید اجازه داد در مذاکرات احتمالی بعدی، تصویری که از ایران در ذهن مخاطب خارجی وجود دارد، تصویری از مسؤولانی باشد که به دلیل هراس از از دست دادن فرصت مذاکره، جلوی اقدامات مختلف جهت به نمایش گذاشتن اقتدار ایران در مقابله با دشمنانش را گرفتهاند.
در کنار این موارد، نکته نگرانکننده تکرار این قبیل اقدامات تروریستی توسط رژیم صهیونیستی است. این برآورد که ایران در مقابل ترور مقامات ارشد خود واکنش قاطعی نشان نمیدهد، بسیار نگرانکننده است.
ارسال به دوستان
نان «جو» و رگ هویت ایرانی
زهرا محسنیفر: در آمریکا پالان عوض میشود، اقتصاد فعلی ما جفتک میخورد و کرک و پر اثر پروانهای میریزد. اوضاع انتخاباتی آمریکا که قاراشمیش میشود، مالهبهدستان وطنی قرشمالبازی درمیآورند. پرچم ینگه دنیا توسط مردمش آتش میگیرد و اینجا عدهای لنگ باز میکنند تا از روی پرچم یانکیها رد نشوند. از پاپ کاتولیکتر در امالقرای جهان اسلام زیاد داریم که برای آبروی نداشته لیبرال ـ دموکراسی، دایه مهربانتر از مادر میشوند. بزکسرای چشمآبیها مثل دفتر مرکزی رستورانهای زنجیرهای مکدونالد در ایلینوی، در تهران شعبه مرکزی دارد. اگر با اقتصاد ایزوله ریالی نمیتوان به توسعه خیالی رسید، با اقتصاد لوله لیبرالی به چه چیزی میتوان رسید؟ در برابر اقتصاد مقاومتی، جبهه مقاومت راه انداختهاند تا معیشت مردم، سپر انسانی برای بقای حکومت دلار آمریکایی باشد. وقتی نبض تالار شیشهای سعادتآباد به پشم گرگهای والاستریت بند است، عجیب نیست که بورس به پیشواز برنده آبی کاخ سفید، فرش قرمز پهن کند. مدیریت وصلهپینهای، هنر آنهاست که برای وصل شدن به آمریکا پیله کردهاند. اقتصاد کجدار و مریز مثل برجهای دوقلوی آمریکا روزی فرومیریزد، اگر امالامراض غربزدگی را درمان نکنیم. تکانههای بینالمللی، برج پیزای اقتصادهای لم داده به غرب را منارجنبان میکند تا هیچ جنبندهای از آسیب سونامیهای اقتصاد غربی در امان نباشد. به آفتاب بیزوال برجام قسم، مذاکره چراغ جادو نیست که غول بیشاخودم آمریکا را با ما مهربان کند، تا بالمره به آرزوهای بیعملمان برسیم. هتل کوبورگ، همان حمام فین کاشان است که در آن، جنتلمنهای دلاک برای زدن رگ هویت ایرانی، تیزی به دست میگیرند. جمهوریخواه و دموکرات، سر و ته یک کرباسند و خیار مذاکره با شیطان را از هر طرف که بخوریم، آخرش تلخ است. وقتی در مزرعه ظرفیتهای داخلی «گندم ری» داریم، چرا به نان «جو» دل ببندیم. گرگ را از هر طرف که بخوانیم، گرگ است؛ چه مزاحم برجام باشد و چه رفیق 30 ساله. هنوز رد خون گرم شهید فخریزاده روی آسفالت آبسرد باقی است که بزدلان سیاسی سایه دروغین جنگ را در صورت انتقام سخت، روی سر مردم نشان میدهند. شبح مذاکره در حال بلعیدن مفاخر درخشان ماست. رگ خواب ما وقتی دست دشمن افتاد که چشم اسفندیار وطن را بر آب حیات خودباوری بستیم و سودای مذاکره، پاشنه آشیل ما شد تا درِ تعاملات بینالمللی همچنان بر پاشنه اعتماد به غرب بچرخد و چرخه نیمهعمر سانتریفیوژهای ما با چرخ کارخانجات نیمهجان ما یکجا برچیده شود. خون شهید اما آب حیات عشق است که در رگ انقلاب ما روانه میشود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|